De ontbrekende schakel

Het is niet in één zin uit te leggen waarom we dit doen. Er zijn namelijk meerdere redenen en dat is juist waarom wij zo trots zijn op dit initiatief.

Samenbezorgd is een geëvolueerd bedrijf. Om een goed volledig beeld te krijgen waarom we dit doen is om die reden belangrijk dat we je eerst mee in een stukje achtergrond van de organisatie. Een samenhangend onderdeel is de periode waarin het initiatief is opgericht.

Wie we zijn

Achtergrond

Samenbezorgd is geëvolueerd uit een bezorgbedrijf. Dat bedrijf begon in 2012 als een studie onderzoek om de bezorgingen te centraliseren met als uitgangspunt het milieuvriendelijker uit te voeren. Door de hoeveelheid enthousiasme uit dat onderzoek werd in 2015 een pilot werd gestart. Tot het moment van de oprichting van Samenbezorgd in 2022 heeft het bedrijf voor ruim 35 ondernemingen in Arnhem de bezorgingen georganiseerd.

Voorafgaand aan de oprichting van het initiatief was een bijzondere periode dat begon in 2020, de coronapandemie. De maatregelen om het virus onder controle te houden leidden ertoe dat ondernemingen met een fysieke product 100% afhankelijk werden van het bezorgen.

De grote bezorgdiensten die voornamelijk actief waren in de randstad speelden hier op in en rolden hun dienstverlening in een hoog tempo uit naar verschillende steden door Nederland. De krappe arbeidsmarkt zorgde ervoor dat ondernemingen steeds afhankelijker werden van deze diensten nadat in 2021 de aantal vacatures de aantal werklozen oversteeg.

Hoewel het uitbesteden vele voordelen kent heeft het de nadeel dat het een groot percentage van de bezorgomzet kost. Naarmate de tijd vordert blijkt helaas voor velen dat de bezorgingen in deze setting niet voldoende oplevert. De combinatie met de stijging van de kosten als gevolg van zowel de pandemie als de oliecrisis in 2022 zorgt ervoor dat het overhouden van een winstmarge een werkelijke uitdaging werd.

De factoren van de bijzondere periode zorgde ervoor dat de al stijgende de trend van bezorgen een extra boost kreeg. Verwacht wordt dat de trend stabiliseert en vervolgens verder stijgt.

Aanleiding

De bijzondere periode voorafgaand aan de oprichting van dit initiatief heeft ons doen beseffen dat het commissiemodel niet meer bij de tijd past. Tegelijkertijd blijft de trend van bezorgen alleen maar doorzetten. Voor ons was dit een teken dat het hoog tijd is voor een nieuw model dat een duurzame oplossing is voor:

• Capaciteitsproblemen
• De druk op de winstmarges
• Het milieu
• Duurzame samenwerking

Capaciteitsproblemen
Buiten de krappe arbeidsmarkt om was er eigenlijk altijd al een te kort aan bezorgers. Nu steeds meer ondernemingen, die zich niet alleen beperken tot restaurants, de bezorgmarkt betreden wordt dat te kort alleen maar nog groter.

Bij bezorgingen kenmerkt personeelsproblemen zich niet alleen door het te kort, maar ook afmeldingen. Zoals in het volgende punt beschreven zijn de kosten die nodig zijn voor de bezorgservice een extra druk op de winstmarges. Een ruime planning is dan ook een luxe dat niet vanzelfsprekend is voor elke onderneming.

In grote lijnen is het inschatten van de benodigde capaciteit aardig goed te voorspellen. Het seizoen, schoolvakanties, uitbetaalmomenten etc. zijn voorbeelden van bepalende factoren die aardig constant zijn. Zo zijn er ook factoren die wat meer variabel zijn zoals het weer dat zeker tot de meest bepalende factor behoord.

De druk op de winstmarges
Bij het aanbieden van een bezorgdienst komt veel kijken. Het is een onderneming op zich, waardoor het uitbesteden aantrekkelijk wordt. Moeite en stress worden in dat geval grotendeels bespaard. Logisch is dan ook dat ondernemingen liever hebben dat klanten komen afhalen. Naast de moeite en stress wordt in dat geval ook de gemoeide kosten bespaard.

In vergelijking met afhalen is elke euro dat nodig is voor de bezorgdienst dan ook een extra druk op de winstmarge. Echter is om verschillende redenen het niet aanbieden van een bezorgdienst geen realistische scenario. Om de druk te verlichten wordt indien mogelijk ervoor gekozen om de bezorgingen zelf en dus decentraal uit te voeren.

Het milieu
Duurzaam ondernemen en bezorgen in het bijzonder is meer een vereiste dan een keus. Als we het hebben over duurzaam ondernemen is in ons geval het meest voor de hand liggend het milieubewust uitvoeren van de bezorgingen.

Dit kan natuurlijk bereikt worden door met elektrische scooters te bezorgen, maar belangrijker is het efficiënt uitvoeren van de bezorgingen. Dit wil zeggen meerdere bestellingen mee te nemen in een rit. Met het oogpunt op kwaliteit met name van de maaltijden kan er alleen gecombineerd worden als er toevallig bestellingen bij elkaar in de buurt afgeleverd moeten worden of er bestellingen op route liggen van de verste bestelling.

Een sleutel tot een effectieve en efficiënte bezorging hangt dus vooral af van veel bestellingen. Een grotere aantal bestellingen vergroot de kans dat we in dezelfde straat, gebouw of op route moeten leveren. Niet elke onderneming genereerd voldoende bestellingen om een rit maximaal te kunnen benutten. Om die reden zijn het aantal deelnemende ondernemingen een belangrijke factor.

Duurzame samenwerking
Hoe succesvol het initiatief zal zijn hangt af sterk af van de samenwerkingen. Het optimaal benutten van de kracht uit samenwerking is de kern van Samenbezorgd. Alleen dan kan er maximale efficiëntie worden bereikt en kunnen kosten aanzienlijk worden gereduceerd.

Het is daarom belangrijk dat deelname zo aantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt om de drempel van deelname zo laag mogelijk te houden. Minstens net zo belangrijk is een duurzame samenwerking, dus een samenwerking op lange termijn. Dit houdt in dat we met een oplossing moeten komen dat zoveel mogelijk situaties uitsluit waardoor de samenwerking al dan niet uit noodzaak eindigt.

Het grootste pijnpunt zijn de kosten. Niet alleen dient de oplossing minstens zo goedkoop te zijn dan het zelf uitvoeren van de bezorgingen, maar ook dat de bezorgingen voldoende oplevert voor de deelnemende ondernemingen. Dit geeft gelijk ook de garantie dat Samenbezorgd altijd een non-profitorganisatie zal en moet blijven.

Onze baten

Een veel gestelde vraag bij het concept is wat onze baten zijn.

Om te beginnen zijn wij een non-profitorganisatie en niet een vrijwilligersorganisatie. Dit houdt in dat we op de loonlijst staan. Met het oogpunt op een duurzame samenwerking zal de organisatie enkel groeien in verhouding van de behoefte. Tevens zal er uitsluitend maximaal marktconforme salarissen volgens de loonwijzer worden gehanteerd.

Daarnaast halen wij net als de ondernemingen winsten uit de samenwerking. Zo hebben de organisatoren zelf ondernemingen in de horeca en ontwikkelen zij o.a. ook software voor de horeca. Door niet overal op te hoeven verdienen kunnen wij bezorgingen tegen gedeeld kostprijs uitvoeren en tegelijkertijd het onszelf makkelijker maken.

Toch blijven wij erbij dat wij meer energie halen uit andere dan de financiële factoren. Natuurlijk is geld verdienen een belangrijk factor, maar wij geloven erin dat als jij je passie volgt het geld vanzelf komt. Onze passie is de uitdaging iedereen bij elkaar zien te krijgen waardoor iedereen wint.

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...